Brug af moderne teknologi har stor succes - opsluger en konkurrent om året
Nyhed
Igennem benyttelsen af moderne og miljøvenlig teknologi har Anticimex har nydt stor økonomisk succes de seneste par år. En tendens der ser ud til at fortsætte i fremtiden.
I Anticimex har vi siden 2008 arbejdet med, hvordan vi kan benytte ny teknologi til at gøre vores produkt mere effektivt og mindre miljøskadeligt. Resultatet er, at produkterne vinder stort indpas på det danske marked på grund af den aktuelle udfasning af gift i rottebekæmpelsen. Selvom flere skadedyrsfirmaer og virksomheder ser dette som en hindring, er Anticimex mere positivt indstillet over for de nye giftregler.
Ændringerne i måden man arbejder på til dagligt har nemlig gjort, at Anticimex opkøber en konkurrent om året, hvilket betyder sorte tal på bundlinjen og en løftet bruttofortjeneste fra 31,6 mio. kr. i 2014 til 37,3 mio. kr. i 2015.
»Vi har i flere år arbejdet på at gøre vores forretning større, så vi har en større base at stå på og opnå en mere fornuftig drift. Det har vi gjort igennem opkøb,« afslører Jens Peter Nielsen, der er administrerende direktør for Anticimex, til finans.dk.
Siden 2013 er der blevet opkøbt en virksomhed om året og det er især de mindre skadedyrsbekæmpere, som har svært ved at følge med. De nye regler inden for rottebekæmpelsen kræver, at der sættes overvågningssystemer og alarmer op hos kunderne, hvilket kræver større investeringer og mange medarbejdere, der kan håndtere omfanget af at kontrollere systemerne. Her er Anticimex rustet til opgaven, da man efter de seneste opkøb er oppe på 94 medarbejdere på landsplan.
En af fremtidens udfordringer er at få overbevist kunderne om, at den måde man har gået til værks på de seneste 50 år, ikke længere er god nok. Især i landbruget skal mentaliteten ændres.
I et almindeligt landbrug er der mange steder, hvor der er pivåbent i produktionsmiljøet. Det stiller større krav til, at vi kan bruge maskiner og detektering. Men det vigtigste redskab i vores værktøjskasse, forebyggelse, kan vi ikke benytte os af. Her har vi en udfordring, fordi vi historisk set har brugt gift. Og pt. har landmændene ikke penge nok til at investere i nye løsninger, mens de samtidig er konservative og mener, at gift er den bedste løsning,« påpeger Jens Peter Nielsen.
Imens at kunderne vænner sig til de nye fremgangsmåder, kommer Anticimex ikke til at hvile på laurbæerne. Tværtimod er planen at blive ved med at opkøbe andre virksomheder, så man fortsætter ekspansionen i samme tempo. Derfor holder man løbende øje med nye opkøbsmuligheder, forklarer Jens Peter Nielsen:
»Med den lidt større størrelse de har, er det nogenlunde det man kan klare som organisation uden at blive tvunget i knæ. Det kræver, at vi kan integrere dem fornuftigt, fordi det kan blive for udfordrende at få medarbejderne indlemmet. Hvis det bliver mindre virksomheder, så kan vi nok klare lidt flere om året.«